👉 DIJON PRENOIS 28/29 APRIL 2017 * PARTY-TIME * BE PREPARED 🎩

Definitief Tijdschema Dijon Prenois!

Dit circuit is inmiddels bijna een thuiscircuit voor de Westfield CupRijders. Alles klopt hier: het weer, de ambiance, de baan, de glimlach maar vooral het enorme rijplezier en de prachtige slipstream gevechten op het schier eindeloze rechte stuk. Wat een heerlijke baan! Het circuit zou zo uit de koker van Colin Chapman – de geestelijke vader van de Lotus Super 7 – kunnen komen. Een circuit gemaakt voor de Westfield Cupracer. Deze mag je niet missen. Hier MOET je gewoon bij zijn!

Het circuit ligt in het hart van Bourgondië en werd aangelegd in 1970. Met iets meer dan 3,2 km was het te kort voor de Formule 1; er ontstonden opstoppingen. Ook toen er een lus aan was toegevoegd, de Parabolique, waarmee de lengte op 3,9 km kwam, vond men het nog steeds niet lang genoeg. Toch bleek Dijon-Prenois populair bij het publiek en in een periode van tien jaar werden er vier races gehouden, waaronder gedenkwaardige als die van 1977: een gevecht tussen de Lotus van Mario Andretti en de Brabham van John Watson, dat de hele race duurde. Pas in de laatste ronde viel de beslissing, in het voordeel van de Amerikaan.

In 1979 was men er getuige van de eerste Grand Prix-overwinning van een Formule 1-auto met een turbomotor; die van Jean-Pierre Jabouille met Renault. Een historische zege, maar het publiek was veel meer geïnteresseerd in de dramatische strijd om de tweede plaats tussen René Arnoux en Gilles Villeneuve. Arnoux had een snellere wagen, de Ferrari van Villeneuve reed al een tijdje op versleten banden maar had aan boord een technisch zeer begaafde rijder. Meermaals haalden ze elkaar in, ronde na ronde, en op bepaalde momenten zat het voorwiel van de ene tussen de wielen van de andere en dat op zeer hoge snelheid. Kijk naar het spannendste gedeelte van deze nu al legendarische wheelbanging race:

Bron: wikipedia.